Smack My Bitch Up – teledysk

Reżyser: Jonas Åkerlund

Teledysk do utworu “Smack My Bitch Up” rzadko był pokazywany w telewizji ze względu na kontrowersyjną tematykę. Wideo, nakręcone w całości z perspektywy pierwszej osoby, przedstawia noc pełną narkotyków i alkoholu oczami niemal niewidocznego bohatera, wykorzystując różne ruchy kamery za pomocą 35 mm kamery filmowej przymocowanej do głowy operatora Henrika Halvarsona, co odpowiada zmienionemu stanowi umysłu protagonisty. Postać ta najpierw bierze prysznic i ubiera się, następnie pije wódkę i wciąga kokainę przed wyjściem na miasto. W barze bohater wypija kolejne drinki, napastuje seksualnie kilka kobiet, brutalnie atakuje kilku mężczyzn i niszczy sprzęt DJ-a, zanim biegnie do toalety, aby wymiotować i wstrzyknąć sobie dożylnie narkotyki, co skutkuje chwiejnością i dezorientacją widzenia. Później, w klubie ze striptizem, bohater pije więcej alkoholu, oglądając nagie tancerki, i w końcu włamuje się do samochodu, aby zabrać jedną z tancerek do domu na seks. W końcu, po stosunku, spojrzenie w lustro ujawnia, że bohaterem była młoda blondynka; pod koniec piosenki bohaterka mdleje na łóżku.

Liam Howlett zauważył:

“Jest w tym wideo pewna realność. Większość ludzi miała takie noce, będąc naćpanym kokainą i pijana … To nie jest dla każdego, ale nie wszystko, co robimy, takie jest. Żadna stacja radiowa nie zamierzała zagrać tej piosenki, więc pomyśleliśmy, że zrobimy wideo, którego nikt nie będzie chciał pokazać.”

Keith Flint:

“Spójrz, na koniec dnia robimy to, co robimy, bo to nam pasuje. Czy nie uważasz, że to całkiem fajne mieć zespół, który obraża MTV, który wypuszcza teledysk, którego prawdziwi fani muszą szukać lub czekać do późna, aby go zobaczyć? Chodzi o bycie wiernym sobie — w przeciwnym razie równie dobrze możesz się poddać.”

Jonas Åkerlund:

“Tworzenie dźwięków w teledyskach jest niebezpieczne. Widzę to cały czas w telewizji, gdzie ludzie próbują to robić, ale rezultaty są często naprawdę złe. Jednak w ‘Smack My Bitch Up’, który jest pełen efektów dźwiękowych, pomaga to muzyce. Muzyka The Prodigy jest bardzo silna, ale wydaje się pusta w telewizji, a efekty dźwiękowe dodatkowo ją wzmacniają – nie na płycie CD, nie w radiu, ale tylko w telewizji. Po zrobieniu tego teledysku ludzie prosili mnie, żebym dodał efekty dźwiękowe do ich teledysków, i próbuję to robić we wszystkich. Czasami to działa, ale najczęściej usuwam to z powrotem, ponieważ niszczy muzykę. Jest cienka granica między perfekcyjnym montażem dźwięku a zniszczeniem muzyki.”

MTV początkowo ograniczyło emisję teledysku do późnych godzin nocnych, zaczynając od debiutu o północy w programie 120 Minutes 7 grudnia 1997 roku. Teledysk wzbudził kontrowersje ze względu na ukazanie prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu, zażywania narkotyków, przemocy (w tym bójek ulicznych i wypadków typu hit-and-run), wandalizmu, nagości i seksu, a także został skrytykowany za mizoginię, szczególnie przez grupy feministyczne, takie jak amerykańska National Organization for Women (NOW), oskarżając go o promowanie przemocy wobec kobiet. 22 grudnia MTV usunęło teledysk z rotacji; tego samego dnia na oficjalnej stronie sieci zamieszczono oświadczenie, że protesty organizacji feministycznych nie miały wpływu na decyzję. Pomimo kontrowersji, teledysk został nominowany do czterech nagród na MTV Video Music Awards w 1998 roku i ostatecznie zdobył nagrody za najlepszy teledysk taneczny oraz przełomowy teledysk. W 2002 roku MTV2 pokazało pełną, nieocenzurowaną wersję w ramach specjalnego programu Najbardziej kontrowersyjne teledyski.

Nie możesz kopiować zawartości tej strony