“Charly” to debiutancki singiel The Prodigy, później włączony do ich debiutanckiego albumu Experience (1992), choć wersja na albumie to znacząco inny remix “Trip into Drum & Bass”. Okazał się pierwszym wielkim sukcesem dla zespołu – dotarł do 3. pozycji na liście najlepiej sprzedających się singli w Wielkiej Brytanii.
Singiel został wydany w Wielkiej Brytanii 12 sierpnia 1991 roku przez XL Recordings na winylu, CD i kasecie. Prawie rok później, 18 czerwca 1992 roku, został wydany jako podwójny singiel z “Everybody in the Place” w Stanach Zjednoczonych przez Elektra Records na CD, digipaku i maxi-singlu.
“Charly” zostało napisane i wyprodukowane przez lidera zespołu Liama Howletta, z Chazem Stevensem jako dodatkowym producentem. Okładkę singla zaprojektował Jay McKendry Jenkins.
Do utworu powstał też teledysk w reżyserii Russella Curtisa.
Piosenka otrzymała mieszane recenzje od krytyków, pomimo jej popularności. Dooyoo.co.uk opisało “Charly” jako
“niesławna piosenka, która była grana na bardzo głośnych poziomach przez tygodnie, a jej teledysk uczynił ją jedną z kontrowersyjnych piosenek swojego czasu”.
NME nazwało ją Singlem Tygodnia, pisząc:
“Całkiem niegrzeczny utwór techno, który sprytnie wykorzystuje chwytliwą frazę z starego filmu informacyjnego. „Charly mówi, że zawsze powinieneś powiedzieć mamie, dokąd idziesz” – to linijka, którą będziesz słyszeć przez najbliższe tygodnie. Może to być dobre lub złe, ponieważ setki domowych samplerów będą przeszukiwać stare filmy/albumy dźwiękowe BBC w poszukiwaniu wszelkiego rodzaju perełek. Miejmy nadzieję, że skłoni to ludzi do myślenia o swoich utworach. Bez wątpienia hit.”
Popmatters.com opisało “Charly” jako elektroniczny utwór rozwinięty w taki sposób, że zapewnia unikanie nudy. Stylusmagazine.com zinterpretował piosenkę jako “All teenage rampage and suckingly vacant insurgency”. Pomimo mieszanej krytyki, utwór zyskał szerokie grono fanów za swoje innowacyjne wykorzystanie dźwięku, uważane przez wielu fanów za jeden z głównych punktów zwrotnych w historii muzyki elektronicznej, a nawet całej sceny rave.
Alexis Petridis, pisząc dla The Guardian w 2020 roku, umieścił “Charly” na 16. miejscu swojej listy 25 najlepszych utworów breakbeat hardcore z wczesnych lat 90.
Nie możesz kopiować zawartości tej strony